chamisal استانی شهر الخضر حشد الشعبی موصل

chamisal: استانی شهر الخضر حشد الشعبی موصل مرکز استان نینوا

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری دعوا بر سر چند صد‌میلیارد تومان ناقابل است ، فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)

جمال شورجه می‌گوید ترجیح می‌دهم حرفی از بودجه و هزینه و مواردی از این قبیل نزنم چون این مباحثات باعث می‌شود اصل عنوان فراموش شود و پای حواشی را باز می‌کند.

دعوا بر سر چند صد‌میلیارد تومان ناقابل است ، فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)

فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)/ دعوا بر سر چند صد میلیارد تومان ناقابل است

عبارات مهم : سریال

جمال شورجه می گوید ترجیح می دهم حرفی از بودجه و هزینه و مواردی از این قبیل نزنم چون این مباحثات باعث می شود اصل عنوان فراموش شود و پای حواشی را باز می کند.

شهروند نوشت:سریال حضرت موسی(ع) در سال های اخیر یک بازی جالب بوده است؛سریالی که هر چند وقت یک بار خبری یا شایعه ای و گلایه ای راجع به اش از یکی از طرفین این بازی شنیده می شود و بعد سکوتی چند ماهه را شاهدیم و بعد دوباره خبری و شایعه ای و گلایه ای و دوباره سکوت، تا شاید هنگامی که دیگر. اين حکایت این سریال و دست اندرکاران بالقوه اش در سال های اخیر بوده است که بیش و پیش از هر کارکرد دیگری می تواند در تبیین نوع تصمیم سازی ها و سیاستگذاری های حاکم بر تلویزیون موثر باشد؛ سیاستی مبتنی بر رودربایستی، مصلحت اندیشی، تردیدهای مداوم و البته بی تصمیمی و بی عملی؛ مواردی که عالی ترین بازیگران بازی هر لحظه جالب این سریال فاخر بوده اند.

دعوا بر سر چند صد‌میلیارد تومان ناقابل است ، فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)

آغاز داستان

ماجرای سریال حضرت موسی(ع) از جایی خبرساز شد که اجل به فرج الله سلحشور مهلت نداد و با فوت کارگردانی که برگ برنده تلویزیون در آثار مربوط به بنی اسراییل محسوب می شد، این پروژه به جمال شورجه رسید که با فیلم هایی چون روزنه، سی و سه روز و چندین و چند اثر دفاع مقدسی دیگر ازجمله سینماگران موسوم به ارزشی قلمداد می شد. شورجه مدعی شده است که مرحوم سلحشور وصیت کرده تا او ساخت سریال موسی(ع) را پیگیری کند و او نیز با تمام توان جهت انجام این وصیت تلاش خواهد کرد. درواقع شورجه در کوتاه زمانی به عنوان میراث دار خودخوانده سلحشور سکان این سریال را در دست گرفت. بعد از آن هم این بازی تکراری راه افتاد که می دیدیم خبری و شایعه ای راجع به این سریال درج می شد و سپس فترتی چندماهه را شاهد بودیم و دوباره و دوباره ها. یک بار انتقادات شورجه را می خواندیم که آیا تلویزیونی ها با تخصیص بودجه مناسب پروژه موسی(ع) را راه اندازی نمی کنند. بار دیگر از بی عملی مدیران صداو سیما انتقاد می کرد؛ زمانی دیگر بودجه چند صد میلیاردی کار را با رسانه ها در میان می گذاشت و در دوری دیگر از بازی اعلام آمادگی می کرد تا سریال را بدون کمک تلویزیون و تنها با کمک اسپانسرهای کار جلوی دوربین ببرد.

درواقع با این اخبار و شایعات پشت سر شورجه گفته می شد که میراث دار خودخوانده سلحشور روی کارگردانی این سریال بشدت حساب باز کرده و نمی خواهد این سریال را رسانه ها به فراموشی بسپرند و به این علت حتی بارها در این راه از احمد میرعلایی به عنوان تهیه کننده کار نام برده بود تا نام سریال موسی(ع) در تیتر اخبار بیاید. اتفاقاتی پشت سر هم که البته خود جمال شورجه منکر عامدانه بودن درج اخبار مرتبط با آن است و می گوید: این غیرطبیعی نیست که هر چند وقت یک بار نام این سریال در رسانه ها بیاید. بله این اتفاق افتاده و باز هم اتفاق خواهد افتاد. این یک پروژه سنگین و استراتژیک است که در بسیاری از پرسشها از قبیل پیش تولید و تولید و حتی در موارد اولیه چون برآورد بودجه تفاوت زیادی با پروژه های عادی تلویزیون دارد.

جمال شورجه می‌گوید ترجیح می‌دهم حرفی از بودجه و هزینه و مواردی از این قبیل نزنم چون این مباحثات باعث می‌شود اصل عنوان فراموش شود و پای حواشی را باز می‌کند.

اهمیت سریال

در این جای گزارش بهتر است دلایل اهمیت پروژه ای چون حضرت موسی(ع) را از زبان خود جمال شورجه بشنویم: این از آن سریال هایی است که باید به طور خاص به آن نگاه شود. کاری که هم از نظر امنیت ملی اهمیت دارد و هم این که یک کار ملی و قرآنی استراتژیک هست. به این علت این کار باید به نوعی ساخته شود که بتواند با انواع فیلم ها و مجموعه هایی که در این باره ساخته شده است هست، برابری کند. درخصوص اهمیت این سریال همین توصیه بس که در قرآن مجید حدود هزار آیه در مورد موسی بن عمران آمده است.

اختلافات

پروژه موسی از همان ابتدا محل نزاع های فراوانی بوده هست. فراموش نکرده ایم روزهایی را که یکی از رادیکال ترین سایت های سیاسی راجع به این سریال، شورجه و تهیه کننده سریال حضرت موسی(ع) خبر از اختلافات پشت پرده نهادهای ذینفع در این سریال داد و از جمال شورجه و احمد میرعلایی انتقاد کرد و پیشنهاد داد ساخت این سریال به کارگردانان آماده تر و خوش دست تری همچون شهریار بحرانی یا داود میرباقری سپرده شود.

دعوا بر سر چند صد‌میلیارد تومان ناقابل است ، فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)

این البته تنها مورد این اختلافات نبود؛ ولی از آن جا که از سوی سایتی که یکی از متحدان و همفکران کارگردان موسی(ع) ایراد شده است بود، می توانست خبر از اختلافاتی عمیق تر داشته باشد که شواهد نشان داد برداشت درستی از انتقادات بوده هست. در اوایل امسال بود که اختلافات شورجه با میرباقری، معاون سیما عیان شد به نظر می رسد حداقل در این جنبه حل شده است و جمال شورجه می گوید که با مدیران تلویزیون به توافق رسیده است: یک زمانی چنین صحبت هایی بود؛ ولی در آخرین جلسه ای که با آقای میرباقری داشتیم ایشان گفتند که بروید با جدیت کار کنید و حتی به بودجه هم فکر نکنید. فقط و فقط وظیفه شما این است که به کیفیت کار فکر کنید.

بحث شیرین ٤٠٠ میلیاردی

جمال شورجه می‌گوید ترجیح می‌دهم حرفی از بودجه و هزینه و مواردی از این قبیل نزنم چون این مباحثات باعث می‌شود اصل عنوان فراموش شود و پای حواشی را باز می‌کند.

و چنین می شود که داستان به مهمترین جای خود می رسد؛ بودجه. این فراز از داستان سریال حضرت موسی(ع) بارها و بارها محل شایعات فراوانی بوده که این قضیه در تمام کارنامه این سینماگر بااخلاق و خوشنام جریان ارزشی بی سابقه هست. اول بار که صحبت از بودجه باورنکردنی این سریال وسط آمد، چنان حیرتی را باعث شد که در باور نمی گنجید. بله؛ صحبت از برآورد هنگفت این سریال بود؛ و این شایعه یا حقیقت؟! که گفته می شد تیم شورجه و میرعلایی جهت ساخت این سریال مبلغی حدود ٢٥٠ میلیارد تومان از صداوسیما مطالبه کرده اند.

مبلغی بسیار اوج در مقیاس های سینما و تلویزیون کشور عزیزمان ایران که با این که الان چند هنگامی که از آن صحبت ها می گذرد و قطعا برآوردهای مالی آثار سینمایی و تلویزیونی بسته به تورم روز دچار عوض کردن شده، باز هم رقمی شگفت انگیز به نظر می رسد. این در حالی است که در روزهای اخیر در مورد این سریال صحبت از ارقامی بالاتر به میان آمده هست؛ چیزی در مایه های دو برابر آن مبلغ قبلی که حداقل هنگامی که در «شهروند» به آن اشاره شد، تکذیبش نکردند و این برآورد نوید ادامه مناقشات را در روزها و ماه های آتی می دهد. در پاسخ به این موارد اگر چه وقت اشاره به آن بودجه ٢٥٠ میلیاردی جمال شورجه گفت قصد پاسخگویی به ادعای منتقدان را ندارد، ولی روز گذشته در این باره گفت: من ترجیح می دهم در این مرحله از کار حرفی از بودجه و هزینه و مواردی از این قبیل نزنم.

دعوا بر سر چند صد‌میلیارد تومان ناقابل است ، فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)

این مباحثات باعث می شود اصل عنوان فراموش شود و پای حواشی را باز می کند. درواقع نمی خواهم سریال با این بحث ها لوث شود. در کل ولی نباید فراموش کرد سریالی چون حضرت موسی(ع) را هم می شود خیلی کم هزینه و حتی در قالبی چون تله تئاتر ساخت و هم در قالبی شکیل که در بازارهای بین المللی و پیش مخاطبان جهانی هم حرفی جهت گفتن داشته باشد. این توصیه را هم نباید فراموش کرد که این اعداد و ارقام نه جهت یک روز و یک ماه که جهت کل سریال هست. ساخت سریال موسی ٥ سال طول می کشد و طی این ٥ سال باید به پروژه پول تزریق شود. قبلا یک بار به این توصیه هم اشاره کرده بودم که ما آمادگی این را داریم که وام این کار را بدهند، خودمان شخصی این کار را انجام دهیم، ولی تلویزیون اجازه نمی دهد. توصیه ولی این جاست که معاون سیما هم راجع به رقم دقیق برآورد بودجه سریال اظهارنظر نمی کند و آن را به وقت اعلام رسمی شروع کار موکول می کند.

آغاز راه

اما در حال حاضر سریال حضرت موسی(ع) در چه مرحله ای است؟ جمال شورجه در این مورد می گوید: الان یک سال و نیم می شود که در جلسات متعددی راجع به سریال شرکت می کنیم؛ ولی هنوز قدم جدی برداشته نشده هست. در واقع در حال مذاکره با مسئولان شرکت صدا وسیما هستیم و قول های خوبی گرفته ایم، ولی هنوز بودجه ای دریافت نکرده ایم. اگر دریافت بودجه و مراحل پیش تولید با شتاب انجام بپذیرد، احتمالا می توانیم مرحله پیش تولید کار را به طور رسمی شروع کنیم.

میراث معنوی

نکته مهم دیگر راجع به ادامه راه مرحوم سلحشور به وسیله جمال شورجه هست. بعضی با استفاده از ترکیب وارث خودخوانده کارها شورجه را در این زمینه زیر پرسش می برند. درواقع با این که در روزهایی که فرج الله سلحشور در حال مبارزه با فوت بود، شاید آینده پروژه تلویزیونی حضرت موسی مهمترین چیزی بود که ذهنش را به خود مشغول می کرد؛ ولی از نظر بعضی این عنوان باورکردنی نیست که در آن وضع و حال مرحوم سلحشور فیلمنامه این کار را به جمال شورجه واگذار کرده باشد. شورجه این عنوان را تأیید می کند: مرحوم سلحشور تمام آرزویشان این بود که این سریال را خودشان بسازند. در آن روزهای آخر هم نه و ما نه هیچ کس دیگر توانش را نداشت با او در مورد سریال در روزهای بعد از درگذشت ایشان صحبت کند؛ ولی در کل ظاهرا ماموریت ایشان در این دنیا با نگارش فیلمنامه این سریال تمام شد و حالا در آن دنیا دارند از مواهب انجام این کار بهره می برند. بعد از آن هم قرعه این آخرین پروژه قرآنی به نام من افتاده و من هم قطع و یقین از این وقت استفاده خواهم کرد.

ادامه راه سریال

نقشه های جمال شورجه جهت ادامه راه این سریال چیست؟ پاسخ را از زبان این کارگردان می خوانیم: با مردها مجید میرفخرایی، عبدالله اسکندری و تورج منصوری جهت صورت پردازی صحبت کردیم؛ ولی هنوز این صحبت ها منجر به قرارداد نشده هست. در زمینه بازیگری هم هنوز هیچ گونه قراردادی جهت ایفای نقش با هیچ بازیگری بسته نشده هست. این را هم باید بگویم که ما قصد نداریم هالیوودی ها را پشت دوربین ردیف کنیم؛ بلکه توانمندی بازیگران و صورت های معروف داخلی را دیده ایم و می دانیم که قدرت کار در سطح جهانی را دارند؛ تنها مسئله این جاست که صداوسیما باید این عنوان را بپذیرد. او همچنین راجع به گزینش بازیگر جهت این پروژه بزرگ هم می گوید: به جز مصطفی زمانی که حضورش از قبل قطعی شده است جهت گزینش سایر بازیگران کارگروهی از افراد متخصص تشکیل خواهیم داد که بتوانیم عالی ترین های بازیگری را در این مجموعه داشته باشیم. ملاک اولیه من جهت گزینش یک بازیگر در ابتدا توانمندی بازیگر و توانایی ایفای نقش مورد نظر هست. اخلاق مداری و قدرت درک و لمس مباحث دینی و اعتقادی از دیگر الگوهای مهم من هست. من مثل بعضی لابی در دورهمی های شبانه ندارم تا بتوانم از آن طریق بازیگران خود را گزینش کنم و در اصل هیچ اعتقادی به این نوع بازیگران و این نوع چیدمان بازیگری هم ندارم.

فینال داستان

می گویند تفاوت ما با هالیوودی ها این است که ما جهت این که اوضاع جهت ساخت یک سریال فاخر جور شود، دست رو دست می گذاریم و در همان وقت هالیوودی ها کار را می سازند؛ این بارها به اثبات رسیده هست. در مورد موسی(ع) هم این اوضاع را شاهدیم که الان چند سال می شود این پروژه بلاتکلیف مانده هست. به نظر می آید مدیران باید در این مرحله با قاطعیت پاسخ دهند که این سریال را می خواهند یا نه. آیا در شرایط مالی تلویزیون یک سریال چهارصد و اندی میلیاردی، اصلا همان دویست میلیاردی، حتی صد میلیاردی می تواند جزو اولویت های مدیران باشد که حدود ١٠درصد بودجه هر سال شرکت عریض و طویل صداوسیماست؟ آیا تجارب اخیر تلویزیون نشان نداده که جهت زیاد کردن مخاطب شاید آخرین عامل موثر پول است؟ آیا سریال حضرت موسی(ع) می تواند آورده ای هم اندازه بودجه اش جهت تلویزیون داشته باشد؟ پاسخ این سوالات هر چه باشد، مدیران باید این سریال را از این وضع بلاتکلیف درآورند. حقیقت این است که انتشار گاه به گاه اخباری راجع به ساخت یک سریال بی آن که اتفاقی جدی رخ دهد، چندان صورت قشنگی ندارد.

واژه های کلیدی: سریال | پروژه | سریالی | سلحشور | فراموشی | تلویزیون | تلویزیون | فرج الله سلحشور

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه